کد مطلب:314272 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

اعقاب اباالفضل العباس بن امیرالمؤمنین در پاکستان
بنابر نقلی در آخر قرن چهارم و پنجم از نواده های ابویعلی حمزة بن قاسم بن علی بن حمزة الأكبر بن حسن بن عبیدالله بن ابوالفضل العباس بن أمیرالمؤمنین علیهم السلام كه سید عون بن بعلی نام داشت و لقب معروف وی قطب شاه [1] و قطب الهند بوده است. از بغداد به هند عزیمت نمود و در آن دیار به تبلیغ اسلام و تربیت معنوی مردم پرداخت. مادرشان از سادات حسینی بود. در خلاصةالأنساب می نگارد كه سید عون بن یعلی بن ابویعلی حمزه در هند اعقاب بسیار داشت و آثار بسیاری از خودش باقی گذاشت. بعد از نصف قرن كه جهت بازدید و زیارت عتبات عالیه به بغداد عراقتشریف برد كه همان جا به رحمت خدا پیوست. بعد از ارتحال در مقبره ی قریش كاظمین شریف به خاك سپرده شد و در حال حاضر مزارش زیارتگاه خاص و عام است.

در پاكستان از اولاد وی سلطان العارفین سید سلطان بامیو و سید سلطان العلوی «ره» مورد توجه خاصی قرار گرفتند.

اعقاب عون بن یعلی بن ابویعلی حمزه [2] در شهرهای دینور، جنگ، كشمیر، پاولندی است. [3] .



[ صفحه 115]



لازم به ذكر است راجع به فرزندان حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در جلدهای بعدی مشغول بررسی كامل می باشیم و همچنین مقداری از این بزرگواران در جلد اول و دوم و همین جلد آورده ایم، از فرزندان آن حضرت كه در همه جای عالم پراكنده می باشند اخیرا برخورد كردیم به مقاله ای از آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی تحت عنوان «جایگاه اهل بیت علیهم السلام در جوامع اسلامی» كه در روزنامه ی جمهوری اسلامی، ص 9، یكشنبه 31 تیر 1380 اول جمادی الأول 1422 شماره 6397 سال بیست و سوم، كه تذكر داده اند سادات در سودان، سادات در هند، سادات در چین، سادات در افغانستان و آسیای وسطی، سادات در تركیه، سادات در مصر، سادات در ایران، سلسله های سادات در ایران از فرط كثرت و تیره های بسیار قابل شمارش نیست، تا آنجا كه گفته اند: حضرت آیت الله مرعشی نجفی در كتاب شرح زندگانی حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام راجع به اعقاب و اولاد آن حضرت آورده اند كه خاندان بزرگی از اولاد حضرت عباس علیه السلام در یونان زندگی می كنند.


[1] قطب در اصطلاح عرفان كسي كه مربي معنوي و روحاني مردم مردم به حكم الهي باشد يا بزرگ خاندان گفته مي شود.

[2] براي توضيح بيشتر درباره ي نسل با بركت حضرت قمر بني هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام رجوع كنيد به جلد اول چهره ي درخشان قمر بني هاشم ابوالفضل العباس عليه السلام، فصل ششم، چاپ ششم. و نيز جلد دوم، چاپ دوم، بخش دوم، فرزندان آن حضرت و امام زادگان از نسل آن بزرگوار، در ايران و ديگر كشورهاي جهان، كه همانند ستارگان در آسمان، براي زمينيان مي درخشند.

[3] مطالب سيادت حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام را، از كتاب اولاد اميرالمؤمنين عليه السلام كيا علوي سادات هين؟ تأليف ابوالحسنين وزير حسين العلوي، چاپ 1422 ق، برگرفته ايم.